Intensiv Zen tr¾nng i Sogenji 2 - Pagoden

 

Tim Pallis

 

 

Sogenji har en tre "trins" pagode lidt oppe pŒ bjerget Maruyama, som klostret ligger ved foden af. I denne pagode er der et lille rum med en sidde/ligge platform, hvor man kan isolere sig for en tid for at praktisere alene. Det kaldes doku (alene) sesshin. Man skal ville noget s¾rligt med sin praksis for at fŒ lov til at gŒ i doku sesshin i pagoden.

 

Jeg f¿lte, at min tid var knap, og at jeg derfor mŒtte sidde sŒ meget, som jeg overhovedet kunne i de fire mŒneder, jeg var i Sogenji. Jeg ville sandsynligvis ikke i fremtiden fŒ lejlighed til at praktisere sŒ intensivt, som jeg havde mulighed for nu.

 

F¿r jeg tog til klosteret, havde jeg en ide om, at jeg ville pr¿ve 100 dages tilbagetr¾kning i fuldkommen isolation for at arbejde mig frem til den bevidsthedstilstand, som gŒr forud for et gennembrud af en eller anden art. Men Harada sagde en dag, at det ikke er praktisk muligt at forts¾tte den samme intensive tr¾ning alene i tre mŒneder, som man g¿r i en sesshin. Hvorfor tror du at en sesshin er designet som den er?, spurgte han.

 

Sk¿nt der aldrig kan v¾re nogen garanti for et kensho eller satori, f¿lte jeg, at jeg for Žn gangs skyld mŒtte give dharmaen en virkelig chance, i stedet for til daglig at leve med den smule amat¿ragtige praksis, som jeg plejede at dyrke. Jeg kunne ikke fŒ den tanke ud af hovedet, at en s¾rlig intensiv praksis mŒtte bringe mig i en sŒdan tilstand, at der Œbnede sig en mulighed for den specielle indsigt eller det springende punkt, som jeg endnu manglede i min forstŒelse af zen.

 

Det var ganske vist ikke et sp¿rgsmŒl om at skulle opnŒ noget, for det kan man ikke if¿lge buddhismen, men snarere et sp¿rgsmŒl om at slippe af med en nagende tvivl og slippe af med selve sp¿rgsmŒlet om, hvad der er ens egentlige natur. Hvordan slipper jeg af med denne spirituelle s¿gen? Hvorledes kommer jeg ud af zen buddhismen? HvornŒr kan jeg bare leve livet, sŒledes som tingene er, uden altid at ¿nske at tingene egentlig burde v¾re rigtigere eller mere autentiske end de faktisk er?

 

Da jeg netop var f¾rdig med en meget l¾rerig osesshin mŒtte tidspunktet for en doku sesshin v¾re bedst nu. Det ville ogsŒ v¾re fornuftigt at benytte den fine energi, som jeg havde oparbejdet i den forgangne sesshin, til at k¿re alene videre i endnu en sesshin. Jeg har altid synes, at nŒr man nu er kommet sŒ godt i gang, kan man ligesŒ godt forts¾tte en tid endnu, for at komme ind i en rigtig god og stabil sidderytme.

 

Jeg bliver altid sŒ strŒlende glad i slutningen af en sesshin. Denne positive gl¾de ved at sidde sŒ meget, mŒ man da benytte til at sidde endnu mere.  SŒ dagen efter samlede jeg de ting sammen, som jeg ville fŒ brug for i pagoden, og begav mig i silende regn op pŒ bjerget til pagoden.

 

Det er almindeligt, at man kommer ned fra bjerget igen ad den uj¾vne og stejle bjergsti tidligt om morgenen omkring kl.05.00, for at benytte templets toilet. Derefter gŒr man til sanzen, hvor man sidder helt bagerst i venterummet og er den sidste til sanzen. NŒr man er f¾rdig hos mesteren, gŒr man til klostrets k¿kken for at hente mad og vand til resten af dagen.

 

SŒ gŒr man op til pagoden igen og lukker sig inde til aften sanzen begynder kl.20.00 Man bev¾bner sig nu med en lommelygte og stiger ned fra sit "elfenbenstŒrn", for det er blevet helt m¿rkt. Efter sanzen finder man vej tilbage pŒ sin platform i pagoden, som lige akkurat er stor nok til, at man om natten kan ligge pŒ tv¾rs af platformens firkant fra s¿jle til s¿jle. Som madras bruger man den sammenfoldede futon, som man om dagen sidder pŒ.

 

Jeg havde inddelt min dag pŒ en sŒdan mŒde, at jeg kunne sidde sŒ meget som muligt og alligevel skŒne benene. NŒr jeg kom op i pagoden om morgenen, spiste jeg morgenmad pŒ terrassen udenfor pagoden. Efter morgenmad tog jeg fat i min vandre stav og gik op i bjerget for at nyde den smukke natur og fŒ lidt motion. Hver morgen strejfede jeg rundt i et nyt omrŒde af bjerget og l¾rte det snart at kende.

 

Omkring kl.10 var jeg tilbage i pagoden igen og begyndte min zazen. Jeg sad sŒ tre kvarter ad gangen og gik derefter kinhin (gŒende meditation) i et kvarter resten af dagen indtil jeg skulle til sanzen kl. 20. Jeg spiste to gange og drak j¾vnligt te i kinhin perioderne.

 

Om morgenen medbragte jeg en termokande med varmt vand og kl.17.00 kom Kyosan, der var jishaku (social monitor) i klosteret, op til mig med en frisk kande varmt vand til de n¾ste tolv timer. Det blev tidligt m¿rkt, og da mŒnen var aftagende og blev nymŒne, mens jeg var i pagoden, var det faktisk b¾lgm¿rkt fra kl.18.00 til kl.05.00 om morgenen.

 

Det var ikke tilladt at t¾nde stearinlys, da pagoden er en tre hundrede Œr gammel tr¾bygning og ikke sŒ lidt af en kulturskat. Men det var i orden, jeg skulle jo hverken l¾se eller skrive, men blot meditere hele tiden. Jeg havde ikke noget med op i pagoden, som kunne adsprede min praksis. Alligevel var det ikke sŒ let at vedligeholde en klar opm¾rksomhed og ikke blive adspredt af tanker og f¿lelser, nŒr man praktiserer sŒ lang tid.

 

Den f¿rste nat gjorde m¿rket og nattens lyde mig urolig, det var som om jeg kunne h¿re de d¿de hvisle, nŒr jeg kravlede op af bjergstien n¾r de ¾ldgamle gravpladser bagved klosteret. Men jeg l¾rte hurtigt at hvile i stilheden og rummet omkring den lille knugende angst, som til sidst forsvandt. Jeg har altid godt kunne lide at v¾re alene, har altid befundet mig vel i dŽt rum, som er omkring Žn, og som man fylder med sin bevidsthed.

 

Jeg havde en anelse om, at der mŒtte ske et eller andet, f¿r jeg kunne forlade pagoden igen og f¿lte, at jeg var i en presset situation. Indtil da havde jeg stadig haft et svar parat i sanzen pŒ mesterens sp¿rgsmŒl om min sindstilstand. NŒr jeg sŒ svarede, afsluttede han med dette: Efterlad dig ingen spor!

 

Jeg t¾nkte, at nu mŒtte det snart v¾re slut med denne ufrugtbare gentagelse, som ikke f¿rte til noget. Derfor pr¾senterede jeg min shikan-ONE udŒnding igen i stedet for at svare verbalt, nŒr Harada spugte: Hvad er din mentale tilstand.

 

Det viste sig at v¾re en rigtig l¿sning, for denne prompte uverbale gentagne fremvisning af en lang dyb udŒnding bar muligheden i sig for en videre udvikling af praksis og en uddybning af min bevidsthedstilstand hinsides noget mentalt.

 

Harada pr¿vede igen og igen, at fŒ mig hylet ud af det ved at frems¾tte sp¿rgsmŒlet pŒ en ny mŒde hver dag. Til sidst sagde han: Jeg kan se, at du ikke l¾ngere lader dig narre af ord! Jeg f¿lte mig utrolig lettet for et stort problem, som jeg havde sl¾bt pŒ i mange Œr. Det var sidste gang Harada stillede mig sp¿rgsmŒlet: Hvad er din mentale tilstand? Og sidste gang jeg h¿rte det efterf¿lgende: Efterlad dig ingen spor! 

 

Praksis i pagoden gik fint, jeg f¿lte mig fuld af gl¾de og energi. Sikke en herlig tilstand at v¾re i, nŒr man kontant og vedvarende tr¾ner og lever i det evige nuv¾r. Min bevidsthed var strŒlende klar og let, og jeg kom i tanke om et rŒd, som jeg engang havde fŒet af den koreanske zen mester Kusan Sunim (1909-83): NŒr du kommer til det sted, hvor alt er blevet krystalklart, mŒ du ikke stoppe der!

 

Hvad er det, der venter mig l¾ngere fremme? Hvad vil det sige at v¾re afklaret? Hvad er det, at se sin egentlige natur? Jeg fortsatte dagen lang: "Waaaa....ng...?", gik i kinhin rundt og rundt om pagoden stadig: "Waaaa....ng...?" Der var kun denne praktiserende eksistens, dette Œndedr¾t og denne bevidsthed derom. Hvorfor var det ikke nok?

 

Jeg havde nu i to mŒneder siddet fem timer dagligt og havde arbejdet fysisk ret hŒrdt, som man plejer i et zen kloster, og i de sidste to uger havde jeg siddet ti til tolv timer om dagen. Jeg begyndte at stirre ind i mit dilemma.

 

Ikke nok med at jeg befandt mig her i Sogenji i intensiv tr¾ning for at erkende buddhanaturen, men jeg havde brugt 25 Œr af mit liv til at studere dharmaen pŒ alle ledder og kanter. Det var jo ikke f¿rste gang jeg gik i zen tr¾ning i et japansk kloster, og jeg syntes, at jeg havde siddet r¿ven ud af bukserne i Œrevis og stillet mine sp¿rgsmŒl til adskillige erfarne zen folk og fŒet masser af rŒd og vejledning fra "oplyste" mestre.

 

Der var kommet en bog ud af mine studier og flere artikler og foredrag, men jeg var stadig i tvivl. Samtidig vidste jeg, at selve dette ¿nske om at erkende buddhanaturen var at objektivere mŒlet og dermed forhindre, at jeg kunne realisere det. Mit forehavende her var hŒbl¿st.

 

Denne f¿lelse havde jeg haft i Œrevis, men ikke engang den blev accepteret. En af mine l¾rere Motoo Kawarabayashi sensei havde engang sagt til mig: HŒbl¿st? Nej dŽr er du ikke endnu, du har netop et hŒb, og det er problemet, hvis du virkelig ikke havde et hŒb l¾ngere, ville du v¾re n¾r l¿sningen.

 

Jeg mŒtte nok sande, at mit forehavende ikke bar frugt, og at jeg ville blive n¿dt til at vende tilbage til K¿benhavn uden en dybere forstŒelse af zen. Det var mŒske slut med mine zen studier. Jeg kunne ikke tillade mig at foregive, at jeg vidste noget om zen, nŒr jeg ikke engang havde erkendt det allermest fundamentale efter sŒ mange Œrs praksis.

 

Jeg havde faktisk ikke rŒd til at spilde flere Œr pŒ noget, som i den grad var d¿mt til fallit. Jeg f¿lte, at jeg jo mŒtte v¾re idiot, nŒr jeg stadig fastholdt denne s¿gen til trods for, at den havde alle odds imod sig.

 

Mit familieliv og sociale liv ville gŒ videre, men jeg mŒtte nok fors¿ge at glemme denne afsindige dr¿m om at forstŒ livets mysterium via zen praksis, som jeg havde v¾ret bidt af det meste af mit liv. Kunne jeg det?

 

Det mente jeg nok, for hvis det blot var en idŽ inde i hovedet pŒ mig, var det jo ikke s¾rlig v¾sentligt, nŒr alt kommer til alt. Chisan var s¿d og sagde, at den gang hun var det sted, hvor jeg nu befandt mig, havde den amerikanske zen mester Richard DeMartino sagt til hende, at en dag ville alt blive sŒre godt. Jeg gr¾d i timevis i pagoden og vidste at alt var forg¾ves. zen er l¿nl¿st, spildte ord pŒ Ballelars og livet omsonst.

 

I sanzen pr¿vede jeg en sidste udvej, for det kunne jo v¾re at det essentielle i zen netop var denne "uvidenhed", denne umulighed af at erkende buddhanaturen eller dette ukendskab og mysterium, som de kristne mystikere kalder "uvidenhedens sky" eller "sj¾lens m¿rke nat". Var dette den negative eller apofatiske vejs ultimative tilstand, at det ikke er muligt at se Gud eller alle tings egentlige natur.

 

Det spurgte jeg derfor Harada om, idet jeg beskrev den praktiske situation sŒledes: NŒr jeg vender opm¾rksomheden fra udŒndingens kontinuellige str¿m ud i nuv¾ret og ser "bagud" fra dette udgangspunkt, kan jeg ikke se andet end m¿rke, opm¾rksomheden kan ikke se sig selv, er dette "ukendte" Buddhanaturen?" Det ben¾gtede Harada. I sŒ fald ville zen jo blot v¾re absolut nihilistisk, der ville ikke v¾re noget i zen.

 

Da jeg kom op i pagoden den morgen efter sanzen var jeg i en m¾rkelig tilstand af bŒde disparation, klarhed og apati. Jeg havde hverken lyst til at spise, gŒ tur i bjerget eller zazen. Jeg var ved at blive klar over at min tid i Sogen-ji mŒtte v¾re forbi, at det var ligegyldigt, hvor jeg befandt mig, og at dette stykke organiske "skrald" af et legeme kunne kastes, hvorhen naturen ville kompostere det.

 

Den f¿lgende nat dr¿mte jeg, at jeg gik til sanzen, kom ind til Harada og stak en kniv i struben pŒ mig selv, sŒ blodet spr¿jtede ud over mesteren og Chisan. Jeg var nu klar over, at jeg virkelig var k¿rt fast. Jeg var fuldst¾ndig "cornered" - sat til v¾gs af min egen praksis, og kunne hverken komme frem eller tilbage. Jeg var fastlŒst i en massiv ubev¾gelighed, mere d¿d end levende.

 

Harada og Chisan var forundrede og sagde, at jeg jo ikke virkede selvmordstruet. Det var jeg nok heller ikke til trods for min dr¿m. I pagoden fik jeg da ogsŒ den tanke, at jeg faktisk ikke kunne tillade mig den luksus at v¾re sat til v¾gs. I zen accepterer man ikke en yderliggŒende position eller et stop i ens udvikling. Et zen ord siger: PŒ toppen af en 100 meter h¿j s¿jle, f¿der en jernko en kalv. Hvad bildte jeg mig egentlig ind at acceptere dŽt, at v¾re k¿rt fast i en blindgyde. Denne situation kunne jo forts¾tte resten af livet til ingen nytte.

 

Tanken, at jeg mŒtte opgive dette at v¾re sat til v¾gs, medf¿rte, at min udŒnding gik i stŒ i en "evighed", men hvad sŒ? NŒr jeg ikke engang kunne tillade mig at v¾re "cornered", sŒ var jeg faktisk suspenderet i "luften" - oph¾ngt uden oph¾ng i det Œbne luftrum. LUFT! t¾nkte jeg. Ah! Mumons luft! Jeg kunne pludselig h¿re Harada sige: Dozo! (v¾rsgo), nŒr jeg kom ind til ham i sanzen, og min udŒnding var stille og langstrakt.

 

Dozo.... Da str¿mmede luften ud af mig som en vederkv¾gende kilde af liv. Ah, denne milde luft, som var sŒ livsalig og essentiel, og som ikke adskiller mellem det v¾sen, som Œnder og det luftrum, som er hele tilv¾relsens store v¾ren. Det var dŽt! Det kunne ikke v¾re andet! Det havde altid v¾ret mig sŒ n¾r, og alligevel havde jeg ikke v¾ret opm¾rksom pŒ, hvor betydningsfuldt det er, og hvor begunstiget jeg er ved at kunne tr¾kke vejret og v¾re i live og Žt med alle ting.

 

Jeg f¿lte en utrolig lettelse og ¿nskede intet andet og mere, jeg havde jo aldrig v¾ret foruden dette "evige" liv. Det var ogsŒ svaret pŒ Hisamatsus fundamentale koan: NŒr alt er forg¾ves, hvad g¿r du sŒ? Du Œnder! Du er i live! Du er denne tilv¾relse! Du er utrolig begunstiget! Hvad vil du mere?

 

Hvad er Mumons luft? Det kr¾ver en forklaring. Mumon Yamada eller Mumon Roshi (1900-1988) var Harada Roshi's l¾rer og mester. Han var den ¿verste abbed i Myoshin-ji og blev kaldt Showa (1926-89) tidens Hakuin. Han var en af 1900-tallets mest betydningsfulde Rinzai zen mestre.

 

Mumon Roshi fik ligesom mange af hans samtidige tuberkulose, da han var ung. L¾gerne havde opgivet ham, og han var tvunget af omst¾ndigheder til at leve alene for sig selv uden hj¾lp og uden medicin. Tuberkulose smitter, sŒ ingen turde komme i n¾rheden af ham, og han f¿lte, at han var til ingen nytte og u¿nsket, alle ventede blot pŒ, at han skulle d¿.

 

Men en dag f¿lte han sig lidt bedre og Œbnede vinduet for den k¿lige morgenbrise. Ude i haven sŒ han nogle blomster bev¾ge sig i vinden. Hvad er det, denne brise? Det er luft, og den luft bev¾ger sig. Med den tanke var det pludselig, som om hans hoved var blevet ramt af en jernstang. I det ¿jeblik vŒgnede han for f¿rste gang op til tilstedev¾relsen af en stor magt. Han indsŒ nu, at han ikke havde v¾ret alene og ensom. Der var en m¾gtig energi som omfavnede ham og levede igennem ham. 

 

Det var ikke kun selve luften, men det at han altid havde modtaget sin indŒnding fra denne luft og fŒet livet af den. Dette var ogsŒ tilf¾ldet for solen og vandet og alle himlens og jordens ting. Han havde modtaget alle livets velsignelser fra den store energi, som altid havde favnet ham. Da han sŒledes indsŒ, at himlen og jorden var hans rygst¿d og gav ham liv, og at han ikke var alene, blev hans sind helt afklaret og let igen. Han skrev da f¿lgende digt:

 

Oo Inaru mono ni

Idakare aru koto wo

Kesa fuku kaze no

Suzushisa ni shiru

 

I denne morgenbrises k¿lighed

opdagede jeg

at jeg er i live og favnet

af den store v¾ren

 

Harada Roshi siger i et brev til Jessica i bogen Wherever We Walk There Is the Path: L¾g m¾rke luften omkring os - hvem husker at v¾re taknemlig for luften - overfor luften? Vi tager den alle for givet. Ingen t¾nker pŒ at sige tak til luften, men hvad enten vi ser den eller ikke, er den der altid. De, som opfatter den, kender gl¾den ved altid at v¾re begunstiget af den og kender ogsŒ taknemligheden for det.

 

Luften er sŒ t¾t pŒ os, at vi ikke er opm¾rksom pŒ den, ligesom vi heller ikke er vŒgne overfor det enestŒende faktum, at vi kan tr¾kke vejret. Det er den kropslige funktion, som er mest livsvigtig for os. Luften er usynlig for ¿jnene, derfor omtaler vi den sj¾ldent, som om den var en slags negativ tilstedev¾relse eller et frav¾r af noget. Men luften er selv en positiv tilstedev¾relse af noget, en hŒndgribelig kontakt mellem ting, hvor ber¿ringssansen forener den, som sanser, med det, som sanses, til en helhed.

 

Vi er pŒ en vis mŒde Žt med luftens nuv¾r pŒ samme mŒde, som en fisk er opslugt af havets dyb. Luften sammenf¿jer alle ting og oph¾ver subjekt og objekt, og pŒ den mŒde n¾res livslysten af denne allestedsn¾rv¾rende kraft. Det er den skjulte sammenh¾ng i vor sanseopfattelse af tilv¾relsen.

 

Opm¾rksomheden pŒ Œndedr¾ttet er det bedste start sted i zazen praksis, fordi Œndedr¾ttet s¾tter os i intim forbindelse med vort indre liv. Det er en bro mellem krop og sind. Sanseoplevelsen af Œndedr¾ttet g¿r os opm¾rksom pŒ dŽt, vi fundamentalt set er. Efter hver udŒnding er der en f¿lelse af, at vi er kommet hjem, og derefter f¿les det, som om indŒndingen kommer ud af denne hjemstavn.

 

ndedr¾tsfunktionen er dŽt, der er allern¾rmest den stilhed, som vi dybest set er, og som er alle tings baggrund. Hver gang vi med fuld opm¾rksomhed har Œndet helt ud, kan vi derfor f¿le, at vi virkelig lever denne stilhed. Det har dyb spirituel betydning. ndedr¾ttet har to funktioner, for det f¿rste fornyer det kroppens energi, og for det andet peger det pŒ vor Œndelige baggrund eller sj¾lelige stilhed.

 

Hvis vi pludselig var ude af stand til at Œnde, ville vi ¿jeblikkeligt blive disparate og forstŒ betydningen af at fŒ luft. Dette er baggrunden for betydningen af dŒben i mange religioner. Hovedet bliver holdt nede under vandet en kort stund, men l¾nge nok til at erkende, at luften og livet er en ufattelig gave. I det ¿jeblik forstŒr man, at det at v¾re i stand til at tr¾kke vejret er det dyrebareste i livet. Alligevel er vi sj¾ldent opm¾rksomme pŒ, at Œndedr¾ttets mirakel faktisk finder sted af sig selv seksten gange i minuttet.

 

Den danske pr¾st Erik Rostb¿l tilbragte sŒ tidligt som i midten af halvtresserne nogle mŒneder i det zen buddhistiske kloster Ryutaku-ji ved foden af Fuji bjerget i Japan, hvor han fors¿gte at fŒ et f¿rstehŒnds kendskab til Rinzai zen tr¾ningen under vejledning af zen mesteren Soen Nakagawa Rōshi (1907-84). I bogen Den hellige Elendighed, K¿benhavn 1959, s. 26, skriver han om en munter aften sammen med zen mesteren:

 

En anden aften lod Rōshi mig kalde til g¾stebud. Rōshi holdt tale. Noget, han meget sj¾ldent gjorde. Med vuggende krop erkl¾rede han, at vi kom fra forskellige dele af verden, at vore tanker gik i forskellige baner, og at vi kaldte vore l¾rere ved forskellige navne. Selv kaldte vi os henholdsvis buddhister og kristne. Og dog, var vi Žt. Derfor skulle der nu dannes et samfund mellem os, samfundet The Nostril Association! Og med latteren piblende frem i ¿jenkrogene skildrede han derefter, at selv om vi med vore tanker og vor tro kunne st¾nge os ude fra hinanden, sŒ var vi f¾lles om luften, som fyldte vore lunger. Den luft, som str¿mmer over alle have og alle lande, str¿mmede ogsŒ ind i alle mennesker. Det, du udŒnder, indŒnder jeg. Gennem n¾seborene var vi alle forbundet med det samme Kosmos og med hinanden.

 

Det er egentlig m¾rkeligt, at der ikke er ret mange henvisninger i zen litteraturen til den luft, som vi bŒde indŒnder og udŒnder, og som i nuv¾ret forener os med totaliteten af alle ting uden at opdele verden i "jeg" og "omverden". Men i Rinzai Roku eller zen mesteren Rinzai's (kin. Linji d. 866) nedskrevne udtalelser findes f¿lgende historie:

 

Engang da Rinzai plantede grantr¾er, spurgte Obaku: "Hvorfor planter du sŒ mange grantr¾er sŒ langt her ude i bjergene?" "For det f¿rste for at det skal se smukt ud omkring templets hovedport, for det andet for at markere vejen for de, som kommer efter os", sagde Rinzai og hakkede tre gange i jorden med sin gravehakke. "Det er nok muligt, men du fortjener nu alligevel tredive slag af min stok", svarede Obaku. Igen hakkede Rinzai tre gange i jorden med sin gravehakke, idet han med en h¿j lyd pustede: "Hio-hio!" Da sagde Obaku: "Med dig vil vor skole fŒ en ny opblomstring overalt i landet".

 

Hvad er grunden til at Obaku sŒ pludseligt slŒr om fra en grov irettes¾ttelse til at prise Rinzai sŒ meget. Det er fordi Rinzai, anden gang han hakker i jorden, samtidig med h¿j lyd Œnder eller puster hio-hio. Dette kommer tydeligst frem i Paul DemiŽville's overs¾ttelse: Entretiens de Lin-tsi, Paris 1972, s.212, hvor han i en note skriver: Hio-hio (Tang udtale): At udŒnde luften med intensitet. Andre overs¾ttelser siger: Idet han pustede sin Œnde ud med en h¿j lyd eller ...som en stor udŒnding. En meget vigtig note findes tilf¿jet s.187 i Yoshitaka Iriya's: Rinzairoku, Tokyo 1989. I stedet for Tang udtalen hio-hio! skriver Iriya: Hyu! og tilf¿jer: At frembringe en hvas lyd nede fra halsen mens man forl¾nger udŒndingen.

 

Denne beskrivelse af Rinzai's strubelyd og langtrukne udŒnding er perfekt, og svarer fuldkommen til den lyd, Harada Rōshi igen og igen frembringer, i hŒbet om at den, som h¿rer denne lyd, gŒr hen og g¿r lige sŒdan. Der er flere andre overs¾ttere, som helt har misforstŒet pointen og fŒr det til: Yoisho! yoisho! Œndede tungt, st¿nnede, sukkede dybt eller udst¿dte et langt suk.

 

Meningen er naturligvis, at Rinzai viser, hvor betydningsfuldt det er at praktisere zen midt i det daglige arbejde. Det kommer ikke rigtig frem f¿rste gang han hakker, og derfor fŒr han en n¾se. Anden gang fremviser han h¿jlydt sin lange, kraftfulde udŒnding samtidig med at han arbejder, og det er for Obaku det allervigtigste i zen tr¾ningen.

 

Den "store erkendelse", som g¿r en munk "oplyst", er for sŒ vidt ikke sŒ betydningsfuld, som dette at tr¾kke vejret bevidst, naturligt, energisk, langt og dybt mens man arbejder manuelt. Den s¾rlige hals lyd eller strubelyd man i denne praksis b¿r frembringe under arbejdet mŒ ikke overses som uv¾sentlig. Derom senere.

 

Da jeg den aften gik til sanzen, efter at jeg om eftermiddagen den 27/10 havde fundet "luften", forl¿b mit m¿de med Harada lidt anderledes end det plejede. I stedet for at fremvise en lang og kraftfuld udŒnding samlede jeg mine to h¾nder sammen i en skŒl foran ham og pustede min Œnde let gennem hŒndfladerne mod ham og sagde: Dozo! Han sŒ alvorligt pŒ mig og sagde: Hvordan er du kommet frem til denne erkendelse? Jeg berettede om det forl¿b, som jeg har beskrevet ovenfor, og han sagde da:

 

Den "luft", som du har fundet, er kun et symbol pŒ den "store v¾ren" (great being), som omfatter hele den sansede og oplevede virkelighed. Denne totalitet er det vi kalder Gud, og det er vor egentlige natur.

 

Han talte ogsŒ om, hvilken nŒdegave det var at kunne sanse (to be graced by our senses), og at jeg ikke skulle lade mig m¾rke med det, som jeg her havde modtaget. Jeg f¿lte den aften, at jeg havde fundet en lille mat perle pŒ en ¿de strand, som jeg altid skulle polere for i dens overflade at kunne se afspejlingerne af alle de andre perler i Indra's store netv¾rk.

 

Jeg blev en uge mere i pagoden, for i fred og ro at ford¿je hvad jeg havde erfaret og modtaget. Der var ingen forandring i min meditationspraksis. Min gl¾de og fryd ved den enorme frihed, som jeg var, og den ufattelig privilegerede situation, som jeg befandt mig i, kendte ingen gr¾nser. Efter en uges forl¿b blev jeg klar over, at jeg ikke beh¿vede at sidde isoleret oppe i pagoden for at komme frem til en eller anden afklaring, erkendelse eller speciel zen oplevelse.

 

Det er nok muligt, at Žn eller anden vil kunne opnŒ en virkelig stor, Žn gang for alle opvŒgnen eller oplysning, men det var ikke noget jeg havde talent for. SŒ meget havde jeg da fundet ud af. Der var slet ikke og har ikke siden v¾ret tale om af h¾fte betegnelsen kensho eller satori pŒ den opdagelse, jeg modtog i pagoden, da jeg fandt "luften" - sŒ i den forstand er jeg lige vidt.

 

Men mit ¿nske om den pludselige opvŒgnen, som kaldes satori er faldet helt bort, gud v¾re lovet, for det har plaget mig i Œrtier. Nu kan jeg n¿jes med at v¾re taknemlig for livets nŒdegave i stedet for at jagte efter en tidsbestemt oplevelse. Det er mig mere end nok at kende dette nuv¾r og denne buddhanatur, som er tilv¾relsens situationstotalitet.

 

Jeg vil dog n¿dig forklejne alle de sŒkaldte zen erfaringer, is¾r ikke hvis de er Œbenbarende eller frig¿rende og afklarende. Det eneste problem med dem er dog, at de finder sted pŒ et bestemt sted til et bestemt tidspunkt og derfor ikke har absolut karakter eller meddeler en absolut sandhed. SŒ l¾nge man er ude efter gradvise eller pludselige erkendelser, som zen litteraturen er sŒ fuld af, har det en vis relevans at tale om oplevelser.

 

Men oplevelser, som objektiveres og kvalificeres, fordi de har en s¾rlig betydningsv¾rdi, skal man v¾re varsom med at till¾gge en ultimativ sandhedsv¾rdi. Jeg har haft mange sŒkaldte "spirituelle" oplevelser, som alle har givet mig en eller anden ny og forl¿sende indsigt i livet. Is¾r mŒ jeg indr¿mme, at adskillige af de oplevelser, som har haft mest "betydning" for mig, har v¾ret psykedeliske oplevelser.

 

Jeg vil endda gŒ sŒ vidt som til at sige at disse psykedeliske erkendelser ogsŒ kan v¾re kensho lignende eller zen aktie, uden at det af den grund skal misforstŒs derhen, at man kan forstŒ zen ved at tage syre i stedet for at praktisere zazen i 20 Œr. Men der har v¾ret ¿jeblikke pŒ disse "trip", hvor jeg pludselig har h¿rt lyden af en fugl eller modtaget duften af en blomst eller set ind i en tr¾stamme, som i den grad har v¾kket mig af en indgroet uvidenhed og frigjort mig fra nogle psykologiske knuder og angst.

 

Men jeg har ogsŒ haft stoffri oplevelser i de norske fjelde af sŒ ufattelig sk¿nhed og vished om at v¾re Žt med naturens egentlige virkelighed, at det langt overgŒr de psykedeliske bevidstheds¾ndringer. NŒr jeg kommer op over tr¾gr¾nsen og ser sten¿rknernes og br¾ernes kontrast til de smŒ livskraftige v¾ksters renhed og styrke, bliver jeg fuldkommen bjergtaget af henrykkelse og har fornemmelsen af at forstŒ alle ting i deres sŒdanhed.

 

Til trods for at jeg s¾tter umŒdelig pris pŒ alle disse oplevelser, mŒ jeg indr¿mme, at de alle blot er tegn fra den pragtfulde natur om, at jeg skal v¾re opm¾rksom hele tiden. De g¿r mig for det f¿rste opm¾rksom pŒ, at jeg er til, og dern¾st, at naturen ikke er en "omverden", men netop min egentlige natur. At v¾re bjergtaget er et privilegeret ¿jeblik, hvor man fŒr chancen for at erkende sin egentlige natur, som den udelte situationstotalitet man er.

 

Vor s¿gende tilstand af tvivl og skepsis er en farlig gift, som intellektet l¾gger ud for os, for at binde os til vort psykologiske univers og dets mange mentale tilstande. Den vej er sp¾rret! Og det betyder psykologisk krise og konflikt.

 

Jeg tror det er vigtigt, at g¿re denne krisetilstand til et eksistentielt dilemma, som skal gennembrydes i zen tr¾ningen. Det betyder, at man skal opfatte sit problem ikke som et psykologisk problem, men som et identitetsproblem. Det g¾lder nemlig om at finde sin virkelige identitet, hvor erkendelse og v¾ren er Žt.

 

Alle de sp¿rgsmŒl og gŒder, som produceres af intellektet, og som fylder bevidstheden, forhindrer en erkendelse ved at blive til en mur mellem os selv og omverden. Der hvor erkendelse og v¾ren er Žt, hvor subjekt og object er Žt, er der ingen psykologisk oplevelse af Žn selv. Bevidsthedens refleksive tendens er oph¿rt. NŒr der stadig forefindes en psykologisk eller bevidsthedsm¾ssig selv-identitet, er erkendelse og v¾ren blot begreber i et intellektuelt univers og ikke en erkendelse, som er Žt med v¾ren.

 

Derfor er det vigtigt at sp¿rge sig selv om, hvem der egentlig talt har dette psykologiske problem? Og svaret er: "Det har jeg". Dermed er man sprunget fra det psykologiske omrŒde til det eksistentielle omrŒde. Det n¾ste sp¿rgsmŒl er da: "Hvad er jeg?" Her skal man v¾re ganske s¾rlig opm¾rksom, thi pludselig stopper alle tanker.

 

Man har nu stillet sig et sp¿rgsmŒl, som ikke har et intellektuelt svar. Der er ikke l¾ngere et bevidsthedsindhold, ingen mental tilstand, intet sind, men ene og alene et bevidsthedsrum, der er tomt og stille. Alt er oph¿rt og sindets psykologiske funktioner er blevet uvirksomme - de ligger stille.

 

Det eneste, der er fremherskende, er en m¾gtig stilhed og intensitet, men dette samadhi er endnu ikke ens egentlige natur eller sande identitet, som I Upanishadernes mystik hedder: Tat tvam asi!, "du er det!". Hvis man objektiverer denne tilstand, falder man med det samme ud af den igen. Det g¾lder om at kunne se denne "tordnende stilhed" eller denne "ingen" som ens bevidsthedsrum, der ikke er adskilt fra dets bevidsthedsindhold. Det er ens virkelige identitet.

 

Vor egentlige natur er den rene v¾ren, som viser sig som vort bevidsthedsrum. At v¾re dŽt eller dŽt er uvidenhed, men at v¾re nuv¾rets situationstotalitet er sandhed.

 

Den negative eller apofatiske forstŒelse af ens v¾sen er ikke nok. Verdensreligionernes vise mestre og mystikere har altid talt neds¾ttende om denne utilstr¾kkelige erkendelse af alle tings "tomhed" eller "intethed". Og grunden er selvf¿lgelig, at ens spiritualitet ikke blot mŒ baseres pŒ fundet af "ikke v¾ren", "det umanifesterede" eller "det uanskuelige".

 

Gud er ikke kun "det transcendente", "det hinsides", "det ukendte", "det mystiske", eller "det uanskuelige", men ogsŒ "det immanente", "det kendte", "det Œbenbarede", "det manifesterede" og "det anskuelige".

 

Derfor mŒ der finde en negation af negationen sted i ens praksis, og da vil livets positive eller kataphatiske vej vise sig for Žn. I zen buddhismen kommer det klart frem, at denne forstŒelse af livet og ens virkelige v¾sen tilkendegiver sig gennem en intuitiv, umiddelbar og direkte sansning af virkeligheden. Zenrin Kushu 614 (Zen Skoven) siger:

 

Vand i sig selv

har ingen lyd

l¿ber det pŒ en sten

klukker det

 

I Zen m¿der man ofte eksempler pŒ en munk, som efter mange Œrs tr¾ning, hŒbl¿se zen studier og frugtesl¿se bestr¾belser, pludselig en dag h¿rer en lyd, ser et eller andet, lugter noget eller falder og slŒr sig, med Žt vŒgner af sin dybe tvivl og forstŒr, hvad han er og erkender alle tings Buddhanatur. Det, som bevirker kensho eller at "se naturen", som det hedder, er n¾sten altid en eller anden sansning, som man pludselig bliver bevidst om. Men det kan ogsŒ v¾re et ord fra mesteren eller en uventet forstŒelse.

 

Det er imidlertid ikke selve sansningen, som er oplysningen, men den umiddelbart efterf¿lgende genkendelse eller erkendelse af den rene sansning, som er kensho. Det er i det ¿jeblik den refleksive bevidsthed atter vŒgner og erkender den umiddelbare sansning, at man kan tale om en realisering. Ingen kan sige, hvorfor eller hvornŒr den refleksive bevidsthed vŒgner og erkender den rene sansning, og derfor er det en nŒdegave, som man ikke selv er herre over.

 

Det er en erkendelse af ens altid v¾rende Žt med tilv¾relsens sŒdanhed, ens udelte helhed med verden, som er ens virkelige natur. DŽr har man faktisk altid v¾ret! Man har egentlig talt aldrig v¾ret adskilt fra noget som helst. Menneskets oprindelige natur er derfor at v¾re Žt med nuv¾rets situationstotalitet.

 

Den rene sansning kan ikke i sig selv erkende dette, men det kan den refleksive bevidsthed, som vŒgner og erkender, at man er et levende og sansende v¾sen, som altid vil v¾re Žt med virkeligheden eller verden. Der er her og nu kun Žn altomfattende eksistens, og denne v¾ren er jeg.

 

Den erfarede verden, den verden filosofferne kalder f¾nomenverdenen er den egentlige virkelighed. Til daglig kan mennesker ikke se den, fordi de aldrig oplever denne verden som ren sansning. Dertil er deres hoveder for fulde af forestillinger, ¿nsker og f¿lelser.

 

Det er f¿rst, nŒr man har erkendt bevidsthedsrummets Œbne og spejllignende natur, at man kan se den erfarede verden afspejlet deri. Da kan man se, at den blomstrende bjergskrŒning er ens sande v¾sen, fordi man bŒde ser bjergskrŒningen og ser, at man ser den.

 

NŒr man sanser noget til daglig, er man som regel ogsŒ bevidst om, at man sanser noget. Men i zen tr¾ningens samadhi er man uden den refleksive bevidsthed og derfor ikke bevidst om, at man sanser noget. Intet g¿r Žn opm¾rksom pŒ, at man sanser, og derfor er der hverken et subjekt, som sanser, eller et objekt, som sanses. Man er sŒ at sige ubevidst om sansningens evige str¿m, fordi dette ikke bliver bem¾rket. Med mindre man kommer ud at dette samadhi og vender tilbage til livets positive refleksive bevidsthed, hvor ens subjektivitet og objektivitet er genvundet, er ens zen ikke god nok.

 

I samadhi opdager man, at man er blevet fri for sin angst og uro, og det er egentlig talt alt. NŒr man betragter blomsterne pŒ bjergskrŒningen, fornemmer man, at de er sŒ t¾t pŒ, at de ligesom synker ind i ens syn og gennemtr¾nger hele ens v¾sen. Men samtidig er de ogsŒ derude pŒ bjergskrŒningen. Dette er ren eller umiddelbar erkendelse. Sansningens intuitive aktivitet er Žt med tingene, og man aner, at man ser hele tilv¾relsen sandhed i blomsterne.

 

Denne erkendelse er ikke en intellektuel forstŒelse, fordi den skaber dyb fred i sindet. Man er nu helt fortrolig med naturen, fordi sansningens intuition er i samklang med den. Det direkte m¿de med naturen kommer f¿rst, dern¾st indfinder den refleksive erkendelse sig. Den f¿rste sansning er evig frisk og ny, og man bliver aldrig tr¾t af at fordybe sig i dens n¾rhed. I denne medf¿dte klare og levende sanseopfattelse er nuv¾rets ¿jeblik utrolig rigt. Hvilken vidunderlig verden! Naturen er et levende kunstv¾rk uden tid og rum, som fylder hele ens eksistens. Nej! Det er selve ens eksistens.

 

NŒr min hŒndflade ligger pŒ bordet, er der strengt taget kun Žn ber¿ringsfornemmelse. Den rene sansnings intuitive aktivitet udelukker enhver opfattelse af hŒnd og bord - kun sanseindtrykket fornemmes. Der er ikke tale om, at min hŒnd ligger pŒ bordet, for der er kun Žn ber¿ringsfornemmelse, hvor jeg ikke kan skelne mellem hŒnd og bord, fordi f¿lelsen af k¿lighed, glathed og hŒrdhed er det eneste, som m¾rkes. Selve fornemmelsen kan jeg hverken sige noget om, ben¾vne eller erkende, fordi bevidsthedens refleksive aktivitet endnu ikke er vŒgnet for at g¿re mig bevidst om fornemmelsen.

 

NŒr dette sker genkendes sanseindtrykket, som en f¿lelse af det eller det. Det kunne man kalde en "ren erkendelse" eller en "direkte viden". Den n¾ste refleksive aktivitet erkender nu, at der foreligger en "ren erkendelse" og inden l¾nge erkendes det ogsŒ, at jeg oplever, at min hŒnd ber¿rer bordflŒden. Derved opstŒr verden, og derved opstŒr jeg, som adskilt fra verden.

 

Den amerikanske psykolog Willian James (1842-1910) skrev: "Ren sansning er forskellig fra sanseopfattelse. Det er strengt taget umuligt at definere en ren sansning, men i bevidsthedens virkelige liv blander de umiddelbare sanseindtryk sig um¾rkeligt med sanseopfattelserne. Alt hvad vi kan sige er, at det man forstŒr ved ren sansning er de f¿rste ting i retning af bevidsthed. Det er de umiddelbare udslag i bevidstheden af de nerveimpulser, som kommer til hjernen, f¿r de v¾kker mindelser eller associationer om tidligere oplevelser."

 

Ingen ren sansning eller umiddelbart sanseindtryk, som den danske filosof Herbert Iversen (1890-1920) kaldte det direkte datum, kan afspejle sig selv. Dette g¾lder imidlertid ikke kun for sansefornemmelser, men ogsŒ for alle forestillinger, tanker og f¿lelser. Og ikke nok med det, det g¾lder ogsŒ den refleksive bevidsthed, som heller ikke kan afspejle sig selv.

 

Det, som bevidsthedens refleksive aktivitet kan, er at afspejle den umiddelbart foregŒende sansning eller tanke. Men ingen bevidsthedsaktivitet kan objektivere sig selv. NŒr bevidsthedens refleksive aktivitet objektiverer en bevidsthedsaktivitet, forvandles det direkte datum eller en tanke til et objekt. SŒledes er enhver bevidsthedsaktivitet ubevidst om sig selv, eller man kan sige, at al mentalt liv virker ubevidst.

 

I den rene sansning f.eks. lyden af et klokkeslag er opm¾rksomheden fuldst¾ndig optaget eller absorberet af lyden. Der er i virkeligheden tale om en lettere chok tilstand uden andet bevidsthedsindhold end netop lyden. Der er ingen sp¿rgsmŒl om, hvem der h¿rer lyden, eller hvor lyden kommer fra, og hvad den betyder. I den umiddelbare sansning er der derfor ingen, som opfatter, og intet, der opfattes. Der er intet subjekt og objekt.

 

Det er f¿rst i og med den refleksive bevidstheds genkendelse af sansningen, som "lyden af et klokkeslag", og den derpŒ f¿lgende bevidsthed om denne oplevelse som min oplevelse, der skaber selv-bevidsthed, subjekt og objekt.

 

Derfor er det, at det at realisere sig selv er at erkende, at man egentlig talt altid har v¾ret og altid vil v¾re Žt med den sanseopfattede verden, men samtidig ogsŒ altid vil stŒ netop det sted, hvor tilv¾relsen deler sig i to. Livet er Žn og dog tvedelt. Tilv¾relsen er til stadighed Žn ubevidst situationstotalitet, som netop nu bliver bevidst om sig selv.